Dit jaar hebben we twee grote(re) campagnes, namelijk de provinciebrede zomercampagne en de najaars-/wintercampagne voor de stad. Daarnaast doen we verschillende activiteiten en communicatie-inspanningen rondom de heropening van de stad. Onder andere vanuit het actieprogramma Gastvrij organiseren we verschillende geluksmomentjes voor de bezoekers en gasten aan de stad zodra dat weer mogelijk is. Verder lopen er gedurende het hele jaar verschillende andere activiteiten en thema's voor de projecten van het Lauwersmeer, Vissen voor verbinding en Visit Wadden.
Heropening stad
Dit jaar starten we met de campagnes en activiteiten zodra de versoepelingen het toelaten. We richten ons dan eerst op de (her)opening van de stad waarbij het ondersteunen van de ondernemers centraal staat. Het actieprogramma Gastvrij doet daar nog een schepje bovenop door ondernemers in de gemeente Groningen in die eerste heropeningsweken te voorzien van een gratis winkelvlag en raambordje. Onder het mom ‘Leuk dat je er (weer) bent ja’ worden ondernemers een handje geholpen bij het opnieuw veilig en gastvrij ontvangen van gasten en bezoekers. Bovendien dragen kleurrijke en uniforme middelen bij aan een positieve beleving van de stad.
Zomercampagne
In mei starten we onze zomercampagne. Hierin borduren we voort op ‘ Gelukkig ben je in Groningen’. Waar de campagne vorig jaar noodgedwongen volledig op de lokale en regionale markt was gericht, kunnen we ons in 2021 gelukkig weer op het hele land richten. Wel blijven we zorgvuldig als het gaat het aantrekken van bezoekers en stimuleren we spreiding. In Groningen zijn we gezegend met veel ruimte en kleinschalige, authentieke bezienswaardigheden. Met de campagne willen we de Nederlandse toerist die onverwachte schoonheid van Groningen laten zien. De ultieme manier om dat geluksvogel-gevoel te ervaren als je in Groningen bent is met een roadtrip. Daarom ontwikkelen we drie routes door de provincie, waar bezoekers van de gebaande paden gaan en die kleine pareltjes op hun eigen wijze kunnen ontdekken. De zomercampagne loopt tot en met augustus.
Lauwersmeer
Het Lauwersmeerproject is een samenwerking tussen Visit Wadden, Visit Friesland en Marketing Groningen en duurt drie jaar.
Het eerste jaar (2021) ligt de focus op informatievoorziening in het gebied door middel van het ontwikkelen van een drietal kaarten; een Vogelkaart, een Nachtkaart en een routekaart met de fiets- en wandelroute Rondje Lauwersmeer. Daarnaast wordt er content ontwikkeld waarin de focus ligt op de USP’s van het Lauwersmeergebied en het Dark Sky Park: vogelen en donkerte. Het tweede en derde jaar zit op het inspiratie- en belevingsniveau door middel van de ontwikkeling van (eco) arrangementen, het organiseren van persreizen en het samenwerken met inspirerende en passende mediatitels.
Het Lauwersmeerproject haakt waar mogelijk aan bij mooie initiatieven en ontwikkelingen in het gebied. Daarnaast wordt er nauw samengewerkt met partijen zoals IVN en Staatsbosbeheer in het gebied en met de regiomarketingorganisaties.
Het project is in april actief, de focus ligt dan op 'vogelen'. Ook in oktober draait het project om het naseizoen te stimuleren, dan ligt de focus op het thema ‘donkerte’ waarin we samen optrekken met Visit Wadden die dat thema ook uitlichten.
Vissen voor verbinding
Voor het project Vissen voor verbinding gaan we we ons in juni richten op gezinnen en in augustus en september op de natuurliefhebber, waarbij de ecologie van het gebied centraal staat. De focus ligt op het ontwikkelen en vermarkten van gezinsarrangementen en ecologische arrangementen.
Visit Wadden
Voor de projectorganisatie Visit Wadden werkt Marketing Groningen ook mee aan verschillende verhaallijnen en thema’s. Een nieuwe verhaallijn is ‘Ode aan het landschap’. Het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen) heeft 2021 uitgeroepen als themajaar Ode aan het landschap. Ook Visit Wadden brengt daarom in 2021 een ode aan het mooiste natuurgebied van ons land: het UNESCO Werelderfgoed de Waddenzee. De verhaallijn wordt gelanceerd in het voorjaar. Een andere verhaallijn waar actief op in wordt gezet is ‘Strijd om de wadden’, waarmee we voor bezoekers en bewoners het militair erfgoed van het waddengebied beleefbaar willen maken. Dit thema loopt in april en mei. Tijdens de zomervakantie loopt de zomercampagne ‘Voel je vrij op de wadden’. Deze is gericht op Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan, september staat vervolgens in het teken van ‘Smaak van de wadden’ en vanaf oktober staat het thema 'Donkerte' centraal. Echte duisternis is in Nederland bijna niet meer te vinden en met ‘Donkerte’ willen we inwoners, recreanten en toeristen de kernkwaliteit van duisternis laten ontdekken en ervaren. De donkere nacht is essentieel voor het welbevinden van mens en dier. Naast de schoonheid van een heldere sterrenhemel is het donker cruciaal voor de biodiversiteit van nachtdieren- en planten.