Na een lange periode met lockdowns en code dieprood aan het begin van de zomervakantie, kon Groningen halverwege de zomervakantie er weer op uit om de zomer te vieren. Om ervoor te zorgen dat mensen de zomer op een prettige en veilige manier kunnen vieren, hebben we samen met de gemeente Groningen de campagne ‘Vier de Groningse zomer’ gelanceerd. Met deze campagne willen we mensen enthousiasmeren om nieuwe gebieden in Groningen te ontdekken. Hierdoor kan spreiding worden gestimuleerd en topdrukte in de binnenstad worden voorkomen. De campagne loopt nog tot de herfstvakantie.
8x buiten de binnenstad
De 8 ‘nieuwe’ gebieden die we onder de aandacht brengen zijn het Stadspark, het Zernike complex, de Suikerzijde, Kardinge, Meerstad, Hoornesplas/Paterswoldsemeer, Haren en Ten Boer. Elk met hun eigen thema. Zo is Kardinge bijvoorbeeld aangewezen als dé locatie voor sportievelingen, Meerstad als de ideale plek voor een dagje strand met het hele gezin en de Suikerzijde als broedplaats voor creatievelingen. Om deze gebieden in de spotlights te zetten hebben we een gratis stadskaart ontwikkeld die inwoners op een aantrekkelijke manier naar deze nieuwe gebieden verwijst. We willen hiermee laten zien dat de stad groter is dan alleen de binnenstad. De stadskaart wordt verspreid via hotels, de VVV/Groningen Store en andere openbare plekken. In samenwerking met de Hanzehogeschool en de RUG ontvangen ook alle nieuwe studenten de stadskaart bij aanvang van hun studiejaar. De kaart is ontworpen door Studio Anne-Marijn en de illustraties zijn van Sanne Boekel.
Op visitgroningen.nl is de campagnesite ‘Vier de Groningse zomer’ (groningsezomer.nl) ingericht. Alle ‘nieuwe’ gebieden zijn daarop uitgelicht als nieuwe hotspots. Naast deze gebieden brengen we ook andere interessante locaties onder de aandacht, zoals leuke parken, stranden en zwembaden. In onze actuele agenda lichten we uit wat er de komende tijd allemaal te doen is in en rondom de stad. Via social media, online advertising, de weekbladen en de nieuwsbrief communiceren we actief met de beoogde doelgroepen.