“Breng een ode aan Groningen”, is de oproep die Marketing Groningen doet aan bewoners in hun hagelnieuwe stadscampagne. De campagne, met de naam ‘Love, Groningen’, is bedoeld om de trots van de Groningers aan te wakkeren. Daarnaast wil Marketing Groningen bewoners activeren om hun eigen stad te (her)ontdekken.
De oproep om een ode te maken voor Stad wordt in eerste instantie gedaan onder alle inwoners van de gemeente Groningen. Later dit jaar, als de werkzaamheden aan de Ring zijn afgerond en de stad beter toegankelijk is, worden ook bezoekers opgeroepen een ode te brengen en verleid om de vernieuwde stad beter te leren kennen.
Ode aan Groningen
Een ode is een soort eerbetoon, vaak in de vorm van een gedicht of lofzang. Marketing Groningen rekt het begrip in deze campagne graag een beetje op. Want of deelnemers nu een kunstwerk of sportprestatie opdragen aan Groningen, een gerecht, beeldhouwwerk, zelfgemaakt sieraad of een gedicht: alles mag. Als het maar een uiting is van liefde voor Stad.
Bewoners kunnen de ode, of een foto/video daarvan, online inleveren via visitgroningen.nl/lovegroningen. Offline odes kunnen ingeleverd worden bij een van de speciaal ontworpen brievenbussen, te vinden in de Groningen Store en tijdens gastvrijacties in Stad. Ook roept Marketing Groningen deelnemers op hun ode te delen via social media onder de hashtag #odeaan050.
Diner voor twee op de Martinitoren
Met het insturen van de ode maken deelnemers kans op leuke prijzen, zoals tickets voor evenementen en Groningse cadeaupakketten. De mooiste en meest originele ode wordt beloond met de hoofdprijs: een diner voor twee op de Martinitoren. De volgende partners willen we graag bedanken voor het beschikbaar stellen van de prijzen: Rooftop cinema Forum, Noorderzon, SPOT, Martiniplaza, Groninger Museum, Terrasje speciaal, DOT planetariumshow, Simplon, Donar en FC Groningen.
Tentoonstelling
Marketing Groningen verzamelt alle inzendingen en organiseert aan het einde van het jaar een expositie tijdens Winter Goud, de winterprogrammering van Groningen. Op een bijzondere plek in Stad worden alle odes tentoongesteld, zodat iedereen de liefde van en voor Groningen met eigen ogen kan bewonderen en ervaren.
Looptijd campagne
De eerste flight van de stadscampagne loopt van juni tot september. De wens en intentie is er om de campagne ook in het najaar een vervolg te geven. Daarover zijn diverse partijen met elkaar in gesprek.
Rationale
Groningen, een stad om van te houden
Hier, in deze stad, bewandelt iedereen een eigen pad- en komen we ook altijd weer samen. In deze stad vind je, naast bruisende cafés, de stilte in hofjes achter sprookjesachtige deuren. Deze stad laat bewoners zichzelf zijn en biedt hen alle ruimte om te experimenteren en pionieren. Groningen weet telkens opnieuw te verrassen. Of je nu van ver komt of uit Groningen zelf: de stad is altijd anders, maar toch hetzelfde. Ze blijft je verrassen; een oude stad met een jong hart. Het is moeilijk om niet van Groningen te houden. Dus, lieve bewoners en bezoekers: sta voor Groningen, zoals zij staat voor jou. Blijf nieuwsgierig, blijf ontdekken en blijf van haar houden.
LOVE, GRONINGEN