Samenwerking regio's

In november lieten we al weten dat Marketing Groningen en de marketingorganisaties uit de regio nauw gingen samenwerken. Deze samenwerking heeft zich de afgelopen maanden met name gericht op het ontwikkelen van één centrale website voor al het aanbod en het ontwikkelen van nieuwe toeristische magazines. We geven graag een update.

Centrale website

Binnenkort is al het toeristische aanbod in de provincie Groningen te vinden op één plek: visitgroningen.nl. De provincie, Vereniging Groninger Gemeenten, Marketing Groningen en de regionale marketingorganisaties werken samen om Groningen digitaal op de kaart te zetten en het toeristisch aanbod beter online vindbaar te maken voor bezoekers en bewoners. De afgelopen maanden hebben we met elkaar hard gewerkt aan deze centrale website. Op dit moment hebben alle regio’s nog een eigen website met informatie. Deze worden vervangen door een eigen omgeving op visitgroningen.nl. Hiervoor is veel nieuwe content gemaakt en het online aanbod uitgebreid. Uiteraard blijven de karakteristieken van de verschillende regio’s behouden en krijgt iedere regio haar eigen look en feel binnen Merk Groningen. Inmiddels hebben we deze omgeving voor 4 regio’s live kunnen zetten en we verwachten dit in de komende twee weken ook voor de overige 3 regio’s te kunnen doen. Een centrale website heeft voordelen voor de bezoeker en de regio. De bezoeker vindt al het toeristisch aanbod straks op één plek en hoeft niet te zoeken in allerlei websites. Daarnaast zal dit ook de vindbaarheid van de regio’s vergroten. De bezoekersaantallen op de regiowebsites variëren van 500 tot 7.000 bezoekers per maand. Visitgroningen.nl heeft gemiddeld 70.000 bezoekers per maand. De website scoort bovendien hoog in de zoekresultaten op Google als het gaat om toerisme in Groningen.

Magazines

Daarnaast hebben de marketingorganisaties uit de regio’s de afgelopen maanden ieder een eigen magazine ontwikkeld binnen het Merk Groningen. Marketing Groningen heeft de marketingorganisaties hierbij, in wisselende mate, ondersteund bij de vormgeving en teksten. Daarnaast werkt Marketing Groningen op dit moment ook aan een nieuwe toeristisch magazine voor de stad en provincie. De meeste magazines zijn op dit moment al verschenen, enkelen zullen de komende weken verschijnen. De magazines zijn verkrijgbaar bij toeristische informatiepunten en ondernemers in de betreffende regio’s, of online te bekijken. 

Convenant

We hopen deze samenwerking binnenkort met de regio’s en alle gemeenten in de provincie, de provincie Groningen en de Vereniging Groninger Gemeenten vast te leggen door een convenant te tekenen. In het convenant hebben beide partijen de ambitie uitgesproken om het DNA van de provincie Groningen gezamenlijk uit te dragen op basis van een gedeeld verhaal van Groningen. In dit document wordt vastgelegd dat het merkverhaal van Groningen nu ook wordt door vertaald naar de gehele provincie.

Zie ook het eerder verschenen artikel over dit onderwerp.