Terugblik 2019

Het was een fantastisch jaar voor Marketing Groningen. We zijn door diverse toonaangevende media opgepikt, hebben mooie campagnes neergezet, zijn waardevolle samenwerkingen aangegaan en als klap op de vuurpijl hebben we in oktober het nieuwe merk Groningen gelanceerd. We blikken terug op de hoogtepunten van 2019.

Een nieuw merk, een nieuwe rol

Het afgelopen jaar hebben we samen met meer dan 200 Groningers een nieuwe merkstrategie ontwikkeld waarmee we gaan bouwen aan een sterke en positieve reputatie voor Groningen. Zo hopen we de gewenste bezoekers, bedrijven, investeerders, congressen en talenten naar Groningen te trekken en de trots van de Groningers aan te wakkeren. Een nieuw merk betekent ook een nieuwe rol voor Marketing Groningen als merkregisseur. Het is voor ons dan ook een groot compliment om te zien hoe het nieuwe merk nu al is toegepast door tientallen enthousiaste ondernemers en instellingen en dat ook de gemeente en provincie onze nieuwe koers omarmen. Meer over het nieuwe merk Groningen: www.merkgroningen.nl

Groningen in de media

Groningen stond in 2019 meerdere malen in de schijnwerpers. Het jaar begon direct goed met een publicatie in het gerenommeerde New York Times Travel, waarin het Nederlandse Waddengebied werd genoemd in de lijst met ‘Best places to visit in 2019’. Maar dat was lang niet alles. Ook andere media van internationale allure waaronder Momondo en Condé Nast Traveller pikten Groningen op. Ook binnen de landsgrenzen is Groningen niet onopgemerkt gebleven. De NOS vermeldde dat de slogan 'Er Gaat Niets Boven Groningen' op nummer 5 in de top 10 meest besproken reclamespotjes op internet staat. BNN’s 3 op Reis ging naar Groningen en NPO2 besteedde aandacht aan de Martinitoren in het tv-programma Verborgen Verleden. Als sluitstuk van het jaar verkoos Lonely Planet Groningen als eindpunt voor een 7-daagse reis naar Nederland in haar Best-in-Travel 2020 lijst.

Campagnes in 2019

Fietsen en wandelen waren de hoofdthema’s van onze campagnes in 2019. Dit sluit naadloos aan op de nieuwe Groninger kernwaarden: ruimte, pioniersgeest en karakter. Happinez, Lonely Planet en NRC schreven erover. Ook heeft onze samenwerking met NBTC Holland Marketing gezorgd voor exclusieve media-aandacht in diverse nieuwsbladen. Tot slot zijn in lijn met de thema’s meerdere persreizen en –bezoeken georganiseerd voor de Nederlandse, Duitse en Vlaamse pers. 

Waardevolle samenwerkingen

Ook blikken we terug op mooie samenwerkingen. Met reeds bestaande én nieuwe contacten. Want alleen door samen te werken kunnen we de merkbeleving van Groningen richting specifieke doelgroepen regisseren. We lichten graag een aantal nieuwe samenwerkingen uit.

Gastvrij Groningen – Met het programma Gastvrij Groningen slaan de bedrijvenverenigingen, Groningen Bereikbaar, de gemeente Groningen en Marketing Groningen de handen ineen om bezoekers tijdens de vele wegwerkzaamheden in en rond de stad een gastvrije beleving te kunnen blijven bieden. Hiertoe werken we intensief samen met toegewijde gastvrijheidsambassadeurs, oftewel ondernemers uit de vrijetijdssector. Gezamenlijk organiseren we allerlei charme acties rondom bouwwerkzaamheden, variërend van het aanbieden van ontbijtjes op het station tot het faciliteren van ludiek vervoer naar de stad. Ook vieren we mijlpalen in de bouwwerkzaamheden, zoals de opening van de tunnel aan de Paterswoldseweg. 

Groningen Congres Alliantie - Groningen streeft naar een toppositie op de Nederlandse congresmarkt. Om dat te bereiken hebben verschillende partijen de koppen bij elkaar gestoken en de Groningen Congres Alliantie opgericht. Onder regie van Marketing Groningen gaat deze club de zakelijke congresmarkt actief bewerken. We richten ons op congressen die Groningen als pionierzone voor de transitievraagstukken van deze tijd versterken. Lees meer op www.groningenconventions.nl

Waddenzee Werelderfgoed – Een andere mooie samenwerking draait om het vermarkten van Waddenzee Werelderfgoed, waarin we intensief samenwerken met Merk Fryslân en Holland Boven Amsterdam. Het doel is de Waddenzee als UNESCO Werelderfgoed - met zijn uitzonderlijke universele waarden - goed op de kaart te zetten. Lees meer op www.visitwadden.nl
 

Meer nieuw(s)

Bij een nieuw merk horen ook middelen om dit uit te dragen. In het voorjaar hebben we een compleet nieuw online platform gelanceerd. Zo kunnen we bezoekers nog beter laten zien waarom er niets boven Groningen gaat. De database met gegevens van ondernemers en (culturele) instellingen speelt hierbij een centrale rol, een platform voor honderden locaties en evenementen. In het nieuwe jaar gaan we ook de agenda van Groninger topsportclubs aan het platform koppelen. Zo kunnen we in de toekomst de complete vrijetijdsagenda van Stad en Ommeland ontsluiten. Lees meer op www.visitgroningen.nl

Ook nieuw is de Martintoren, althans het interieur en de beleving ervan. Hét icoon van Groningen heeft een flinke opfrisbeurt gekregen. De beklimming van de toren is nu een ervaring waarbij je het verhaal van de toren én van Groningen meekrijgt. Bovenin is een filmzaal gemaakt waar je in slechts 10 minuten de hele geschiedenis van Groningen kan zien. Sindsdien zijn de bezoekersaantallen van de toren aanzienlijk gestegen. Lees meer over de Martinitoren.

Tot slot opende op 28 november jl. de nieuwe VVV als ‘Groningen Store’ de deuren in het fonkelnieuwe Forum Groningen. De Groningen Store is er niet alleen voor bezoekers maar juist ook voor de bewoners. Je kunt er terecht voor een origineel cadeau met een Groninger twist, of – zelfs als je Groningen al goed denkt te kennen – om een nieuw stukje Groningen te ontdekken. Daarnaast blijft de Groningen Store de VVV-diensten uitvoeren en de VVV-producten verkopen, zoals tickets voor de Martinitoren, VVV cadeaukaarten, rondleidingen, reisgidsen, plattegronden en fiets- en wandelkaarten. Naast de stenen winkel is er ook een vernieuwde webshop. Lees meer over de VVV / Groningen Store 

Op naar 2020

Wat een topjaar was het. En in 2020 staan er ook alweer mooie dingen op de rol. Wat dacht je van de opening van Storyworld in Forum Groningen, de viering van 75 Jaar Vrijheid, een digitale top én een klimaat-biënnale en natuurlijk de Rolling Stones in het Groninger Museum. Wij kijken ernaar uit om ook in 2020 samen met al onze partners te bouwen aan die positieve en sterke reputatie die Groningen verdient. Tot in 2020!

Wij kijken ernaar uit en wensen iedereen een goud 2020!