Groninger kracht
Vrijetijdseconomie, een serieuze economie
Met de Baanbreker Vrijetijdseconomie willen we een impuls geven aan bestemmingsontwikkeling, vrijetijdsaanbod, routenetwerken, ondernemerschap, onderwijs, data en marketing. Allemaal passend bij het DNA van Groningen.
Groningen loopt achter
In Groningen blijft de vrijetijdseconomie achter. Slechts 1,4 procent van alle overnachtingen in Nederland vindt hier plaats en de sector behaalt maar 1,5 miljard euro omzet. Het voorzieningsniveau in dorpen neemt al jaren af. Het imago van Groningen scoort dan ook laag, namelijk een ISI-score van vier.
Ondernemerschap
Het ondernemerschap in Groningen kan een stevige impuls gebruiken. Over tien jaar willen we een forse stijging zien in het aantal nieuwe ondernemers, groot of klein, die een aanvulling zijn op het bestaande vrijetijdsaanbod. Ook bestaande ondernemers willen we uitdagen om te vernieuwen, te experimenteren en samen te werken.
Onderwijs en arbeidsmarkt
Een vriendelijk ontvangst of een inspirerend verhaal. De vrijetijdssector draait om menselijk contact, maar kampt met personeelstekorten. We moeten daarom investeren in het onderwijs, om de ambities voor de vrijetijdseconomie te kunnen realiseren. Om het huidige personeelstekort structureel op te lossen, zetten we in op baanbrekende onderwijsinnovatie en inspireren we studenten door samen te werken met toonaangevende experts.
Vrijetijdsaanbod
Het vrijetijdsaanbod is dé reden om een plek te bezoeken. Dat zijn bijvoorbeeld uitjes, overnachtingslocaties en routes. We zetten in op een flinke impuls voor een nieuw en sterker vrijetijdsaanbod, waarmee we de identiteit en het onderscheidende karakter van de provincie vergroten. Om dit te realiseren moeten we gebruik maken van de Groninger kracht. Door erfgoed een toekomst te geven, cultuur en verhalen te benadrukken en het landschap te koesteren. Nieuwe wandel- en fietsroutes, duidelijke bewegwijzering, een verbeterd waternetwerk en innovatieve transportmiddelen zorgen voor een inspirerende pad naar je bestemming. Over tien jaar heeft Groningen grote publiekstrekkers, een uniek cultureel profiel, bijzondere overnachtingslocaties, unieke natuurbelevingen en een sterk zakelijk aanbod.
Data en monitoring
Data is essentieel om de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie te volgen, met focus op imago, leefbaarheid en werkgelegenheid. We meten tevredenheid van bewoners, bezoekers en bedrijven om gerichte verbeteringen door te voeren. Groningen wordt de eerste provincie met volledig inzichtelijke en vergelijkbare data op lokaal, provinciaal en nationaal niveau.
Marketing en promotie
Onbekend maakt onbemind, dus sterke branding en marketing zijn cruciaal. We streven naar zichtbaarheid in landelijke en internationale media, zodat heel Nederland en daarbuiten weet wat Groningen te bieden heeft.