We komen uit een periode van twee coronajaren. Twee jaren waarin de culturele sector het zwaar heeft gehad. Qua versoepelingen mag alles weer. We zien dat festivals en evenementen weer in volle glorie van start gaan en bezoekers massaal afkomen op grote blockbusters. Toch blijft een deel van de bezoekers uit en ziet niet iedere culturele instelling het bezoekersvolume naar het oude niveau terugkeren. Tickets voor cultuuraanbod worden niet meer ver van tevoren geboekt. Zijn dit blijvende veranderingen of hebben sommige mensen weer een zetje nodig om te genieten van cultuur? Tijd om Groningers wakker te schudden en ze te verleiden om het bruisende cultuuraanbod in de stad Groningen te (her)ontdekken. Want dat is wat Groningen is, een stad, altijd in beweging, waar op cultureel vlak altijd iets nieuws te ontdekken valt. De stad en haar cultureel aanbod is nooit hetzelfde, maar bruist zoals altijd als vanouds.
focus op jongvolwassenen
Gemeente Groningen, afdeling cultuur, heeft Marketing Groningen gevraagd mee te denken over hoe het cultuuraanbod onder de aandacht gebracht kan worden van onze eigen Groningers. De doelgroep is iedere inwoner van de gemeente Groningen met een gesegmenteerde focus op jongvolwassenen tussen de 18 – 29 jaar. Deze jongvolwassen zijn interessant omdat zij net op eigen benen staan en in een fase van hun leven zitten waarin ze open staan voor nieuwe inzichten en ervaringen. Daarbij komt dat hoe eerder men al in aanraking komt met cultuur, de kans groter is dat zij op latere leeftijd ook nog genieten van culturele activiteiten. Om de cultuurparticipatie te stimuleren willen we deze doelgroep in contact brengen met het brede culturele aanbod. Dit willen we doen met behulp van een inspirerende campagne die de doelgroep uitnodigt het bruisende cultuuraanbod van Groningen te ontdekken. Daarnaast willen we een tool ontwikkelen die Groningers gidst door het cultuuraanbod om zo het cultuuraanbod dichter bij de doelgroep te brengen.
Uitrol van de campagne zal na de zomervakantie van start gaan, medio september.