Groningen benoemd in Best Travel-lijst 2020 Lonely Planet

Lonely Planet, de toonaangevende autoriteit op het gebied van reizen, heeft Nederland benoemd tot een van ’s werelds beste landen om te bezoeken in 2020. In de berichtgeving wordt Groningen getipt als onontdekte stad die ook een bezoek waard is. Als we het Lonely Planet’s Best in Travel boek openslaan zien we dat Groningen als eindbestemming wordt benoemd in de 7-daagse reis door Nederland die Lonely Planet heeft samengesteld. De gezellige en autovrije binnenstad met als ontbijttip het spijslokaal Pernikkel en een rustgevende provincie op een ‘just a bike ride away’ afstand worden als de grote pluspunten benoemd van Groningen.

Groningen in de spotlights

Groningen mag trots zijn op deze benoeming. Het is duidelijk dat Groningen in de spotlights staat. De benoeming in de lijst van Lonely Planet is de zoveelste in het rijtje van het afgelopen jaar. Toch verwachten we niet direct een enorme toestroom van bezoekers. We zullen bezoekers verleiden om naast de stad ook de provincie te bezoeken. Juist die combinatiekracht van de stad en de provincie zien wij als de kracht van Groningen en daar willen we op inzetten. De Lonely Planet geeft het zelf ook al aan, de provincie is ‘just a bike ride away’.

Merk Groningen

De combinatiekracht maakt Groningen uniek. Een bruisende stad met volop cultuur en activiteit. Daaromheen ligt het ommeland waar de stilte je omarmt en waar je op adem kan komen. Dat is de kracht van Groningen en dat is waar Marketing Groningen vol op gaat inzetten en waarmee we het kwaliteitstoerisme willen stimuleren. Deze aanpak past bij de nieuwe merkstrategie die we volgende week op 31 oktober gaan lanceren. Dan gaan we vertellen waarom er niets boven Groningen gaat en hoe we de merkbeleving van Groningen in de etalage zetten. Duurzaam toerisme staat daarbij voorop. De benoeming in de Lonely Planet-lijst past daar heel goed bij. Lonely Planet zet zelf ook in op spreiding van het toerisme. Deze editie onderstreept met name duurzame reiservaringen voor 2020, om er zeker van te zijn dat reizigers een positieve impact hebben, waar ze ook naartoe gaan.