Marketing Groningen zet in op verlengen toeristisch seizoen

Veel Nederlanders vieren naar verwachting hun vakantie dit jaar in eigen land en de eigen achtertuin. Om te laten zien dat Groningen van alles te bieden heeft voor een vakantie of het besteden van de vrijetijd in eigen omgeving, lanceert Marketing Groningen vrijdag 3 juli de zomercampagne ‘Gelukkig ben je in Groningen’. De campagne moet de recreatieve sector, toeristische en culturele ondernemers, de retail en de horeca optimaal gaan ondersteunen de komende maanden. Marketing Groningen zet daarom in op het verlengen van het toeristisch seizoen.           

Een campagne voor eigen inwoners

De campagne ‘Gelukkig ben je in Groningen’ richt zich met name op de inwoners van Noord-Nederland en pas in tweede instantie op toeristen uit binnen- en buitenland. Deze zomer blijven mensen dichter bij huis dan anders en dat biedt mooie mogelijkheden om de eigen omgeving te gaan (her)ontdekken. Marketing Groningen komt daarom met de campagne ‘Gelukkig ben je in Groningen’. De campagne laat je verwonderen over het goud van Groningen: de onverwachte en misschien nog onontdekte kanten van Stad en Ommeland. Via ergaatnietsbovengroningen.nl geeft de campagne volop inspiratie: op de site, via Facebook en Instagram worden bijzondere en onbekende plekken uitgelicht. Om spreiding te stimuleren worden niet altijd exacte locaties genoemd, maar coördinaten en verhalen. Mensen worden op deze manier aangemoedigd om zelf eropuit te gaan en Groningen op hun eigen manier te ontdekken en te beleven.   

De Groningse Zomer

Aanvullend op de zomercampagne wordt voor de stad de zomerprogrammering en de veiligheid en gastvrijheid bij de ondernemers uitgelicht. De zomerprogrammering laat zien dat de stad Groningenn een gastvrije plek is voor winkelen, uitgaan, een terrasje pakken of cultuurbezoek. Ondernemers en initiatiefnemers van zomeractiviteiten in de Gemeente Groningen kunnen via www.groningsezomer.nl hun activiteit aanmelden om te worden vermeld in de activiteitenkalender van de Groningse Zomer.

Landelijke zichtbaarheid

Ook landelijk zorgt Marketing Groningen voor zichtbaarheid door producties in magazines zoals Columbus TravelRoots, FietsactiefDelicious, ZinSeasons, Plus, Elsevier Weekblad en het NRC. Gedurende de zomerperiode verschijnen in samenwerking met deze uitgaven inspirerende artikelen over het moois dat Groningen te bieden heeft. Later in het seizoen staat ook een campagne in Duitsland op de rol. Naast de landelijke zichtbaarheid zet Marketing Groningen ook in op zichtbaarheid in de lokale media. 

De campagne wordt gefinancierd door de provincie Groningen, gemeente Groningen en de ondernemersverenigingen.  

Fotocredits Torentje Reiderwolde: Marieke Kijk in de Vegte