'Alleen geschikt voor echte diehards', zo luidde de uitnodiging naar journalisten en bloggers voor de persreis Off Track in Groningen. Maar liefst 12 deelnemers durfden het aan om op avontuur te gaan in de wildernis van Groningen. We hebben ze meegenomen op een tweedaagse ontdekkingstocht vol magische momenten en bijzondere ontmoetingen op en rond het wad.
Dag 1. Een vliegende start in het 'wilde' Groningen
Het was een van de warmste dagen van juni en met ruim 30 graden werden we hartelijk welkom geheten in Herberg Restaurant Molenrij. Ze zijn nog maar net geopend in april en hebben de zaak al keurig op orde. Na een heerlijke en uitgebreide lunch van o.a. waddenvarkens en verse dagvis zijn we op de fijne fietsen van Guikema Rijwielhandel gestapt en hebben de route Kiek over Diek verkend. Met de eerste 25 kilometers in de benen vervolgden we onze weg in de safari jeeps van Beleef Lauwersoog en waren de ogen alleen nog maar gericht op het spotten van alle wildlife die het National Park Lauwersmeer rijk is. De zeearend vloog niet voorbij, maar de vele konik paarden, lepelaars en schotse hooglanders lieten zich wel zien.
Verhit, moe maar vol verwachting kon de groep zich even opfrissen in de chalets op het terrein van Beleef Lauwersoog om vervolgens bij Waddenpaviljoen De Noorman te genieten van de catch of the day. Het uitzicht op zee vanaf het terras bood alvast een voorproefje voor wat er de volgende dag op het programma stond; wadlopen. De voorpret en gezonde spanning was groot, maar voordat het zover was stapten we met de zonsondergang aan boord voor de Dark Sky Expeditie op het Lauwersmeer.
Dag 2. Alleen geschikt voor diehards
De groep was er al vroeg klaar voor. Iedereen keek uit naar hét moment, het echte wadlopen. Het ontbijt bij restaurant het Booze Wijf en vervolgens een voedzame lunch zorgen voor de juiste brandstof voor de maar liefst 4 uur durende overtocht naar Schiermonnikoog. De gidsen van Wadloper.com kwamen op tijd bij ons tafeltje om te checken of iedereen er was. De professionele uitrusting van de gidsen stemden de groep zowel gerust als op scherp. Vol goede moed stapten we op de rescueboot die ons afzette op de zandbank ’t Brakke Zand. Vanaf daar begon de overtocht en konden we niet meer terug. Dat wil je ook niet, want het is zo uniek en onvoorstelbaar om op de bodem van de zee te lopen dat je beslist doorstapt.
12 lange kilometers verder en met meer dan 25.000 stappen op de teller zetten we voet aan wal op het vaste land van Schiermonnikoog. Iedereen was opgetogen en we hebben geproost met een typisch groen likeurtje op de goede overtocht. De rescueboot bracht ons weer terug aan het vaste land en na een opfrisbeurt gingen we aan tafel bij Wongema in Hornhuizen. De speciaal voor ons gedekte grote stamtafel gaf een welkom huiskamergevoel en iedereen genoot van de lokale heerlijkheden en goede wijnen. Als afsluiter van deze ontdekkingstocht kreeg iedereen in Noordpolderzijl een veldbedje en een bivakzak van Buitengewoon Slapen waarmee je een mooi plekje op de dijk kon uitzoeken voor de nacht. 's Ochtends werd iedereen verrast met koffie en thee op bed en eindigden we deze persreis met een vers ontbijt boven op de dijk.
Publicaties
Lees hier de inmiddels verschenen publicaties van de deelnemers:
- Foodtravelphotography - Natuur in Groningen
- Foodtravelphotography - Wadlopen naar Schiermonnikoog, zo ervaar je de Waddenzee in volle glorie
- DitisAnne - Groningen
- Janna Kamphof - Groningen avontuur
- Daphne de Vries - Provincie Groningen: op ontdekking rond het Lauwersmeer
- Mountainreporters.com - Off Track door de natuur van de Groningse wildernis
- Your Travel Guide - Hoe de provincie Groningen je als echte Groninger nog kan verrassen
- Janna Kamphof: Slapen onder de sterren - Bijzonder overnachten in Groningen
- MadebyEllen: De creatieve hotspot Wongema
- Bournemouth Echo: Travel: Wadden Sea UNESCO World Heritage Site in the Netherlands
Persreizen
Marketing Groningen organiseert ieder jaar 4 persreizen en verschillende persbezoeken. De persreizen hebben elk hun eigen thema en passen zodoende in de strategie van Marketing Groningen. De thema's zijn:
- Urban Experience Groningen: Ontdek het andere Groningen
- Groningen Retraite: Kom op adem in de rust en ruimte van Groningen
- Off Track: Wadden en Wildlife
- Local Taste: Proef de smaken van wad en stad