Eerder dit jaar hebben we verteld over de vernieuwde positionering van Groningen, waar we sinds eind vorig jaar aan werken. Er gaat niets boven Groningen, de bekendste citymarketingslogan van Nederland, bestaat dit jaar dertig jaar. Hoog tijd dus om te vertellen waaróm er niets boven Groningen gaat. Gelukkig barst Groningen van de verhalen. We hebben een merkstrategie uitgewerkt die geankerd is in ons verleden en mede richting geeft aan de toekomst van Groningen. Op basis van drie kernwaarden vanuit onze identiteit - dat wat Groningen Groningen maakt.
Groninger goud in een nieuw jasje
Momenteel zijn we die identiteit en strategie aan het doorvertalen naar het uiterlijk: in kleuren, vorm en huisstijl. Omdat Stad en provincie zo divers en complex zijn en omdat we steeds opnieuw een verhaal willen vertellen, ontwikkelen we huisstijl die daar ruimte voor biedt: een dynamisch systeem met écht Groningse elementen, waarmee we de vrijheid hebben om te variëren. Dat betekent onder meer een eigen lettertype, ambachtelijk ontwikkeld door een jonge Groningse ontwerper, een eigen set kleuren die elk passen bij onze geschiedenis en geïnspireerd zijn op stad en provincie, en een compleet nieuwe logo-set met verschillende varianten, die samen één familie vormen. Het resultaat? Een krachtige, écht Groningse huisstijl waarmee we ons Groninger goud in een nieuw jasje steken en laten stralen.
Lancering tijdens festival Let's Gro
Tijdens het festival Let’s Gro in november van dit jaar wordt het nieuwe merk Groningen gelanceerd. Rond diezelfde tijd verhuist de VVV naar het Groninger Forum en wordt deze omgetoverd tot Groningen Brandstore.