Al een aantal weken loopt in de drie Noordelijke provincies de campagne ‘Gelukkig ben je in Groningen’. De zomercampagne van Marketing Groningen, die normaal vooral gericht is op het aantrekken van bezoekers uit binnen-en buitenland, heeft dit jaar als insteek om met name de eigen inwoners en onze directe buurprovincies het goud van Groningen te laten zien: de onverwachte en soms nog onontdekte kanten van Stad en Ommeland.
Oproep aan Groningers
Inmiddels gaat de campagne de laatste fase in. In het staartje van de campagne komt de nadruk vooral te liggen op tips van de locals zelf: Groningers worden opgeroepen om hun ‘Groningse goud’ te delen, oftewel hun mooiste plekken en favoriete uitjes. Dit kan door die plekken op social media te delen, te vertellen waarom deze plek zo bijzonder is en deze vervolgens te taggen met #gelukkigbenjeingroningen. Deze gouden tips worden verzameld op groningsgoud.nl en dienen als inspiratie voor anderen. Uit de plekken met de tag #gelukkigbenjeingroningen selecteert Marketing Groningen in oktober een winnaar, die een avontuurlijke roadtrip door Groningen wint.
Landelijke samenwerkingen
Daarnaast staan er in september nog een aantal landelijke samenwerkingen gepland in onder meer Plus Magazine, NRC en Delicious. Ook in deze publicaties zijn overwegend de Groningers zelf aan het woord. In Plus staat het erfgoed en de rust van Westerwolde centraal, NRC focust in een artikel op de aantrekkingskracht van het Hogeland en vertelt in een andere over de relatie van de Ploeg en het Groninger landschap. In de Delicious deelt Groningse Lynn Zwartsenburg tips voor lekker eten en drinken in stad en provincie.
Met de campagne zet Marketing Groningen in op een verlenging van het toeristische seizoen om zo onder andere de retail, de horeca, de recreatieve sector en toeristische en culturele ondernemers een extra steuntje in de rug te geven in deze zomer die zo anders is dan anders.
Fotocredits: Marieke Kijk in de Vegte